‘गौरवका साथ तिरौँ कर’

| जेठ ४, २०८२ शनिबार

A A A
A A A

प्रत्यक्ष प्रतिफलको आशा नराखीकन प्रचलित कानुन बमोजिम जनताले सरकारलाई बुझाउनुपर्ने अनिवार्य राजस्व रकम नै कर हो । यसमा रकम प्राप्ति सम्बन्धी कारोबारमा विनिमय नहुने हुँदा कर राजश्वलाई गैर विनिमय राजस्व (Non-Exchangable Revenue) समेत भनिन्छ । राज्यको भूमिकामा भएको बढोत्तरीसँगै नागरिकलाई नियमित, आकस्मिक र विकासात्मक सेवा प्रदान गरी लोककल्याणकारी क्रियाकलापहरू सञ्चालन गर्न ठुलो आकारको राज्य कोषको आवश्यकतासँगै करको अवधारणा अगाडी ल्याउन थालियो । 

 

नेपालमा संवत् ७५० सम्म लिच्छवी शासन छँदा भाग (कृषिमा कर), भोग (पशुधनमा कर), कर (व्यापारमा कर) गरी तीन प्रकारमा लगाइएको थियो । सन् १९५० को दशकमा प्रारम्भमा बहुदलीय लोकतान्त्रिक प्रणालीको स्थापनासँगै आयकरको अवधारणाको उदय भएको थियो । 

 

कर मुख्यतया प्रत्यक्ष र अप्रत्यक्ष गरी दुई प्रकारको हुन्छन् र करको मौद्रिक भार र अन्तिम भार एकै व्यक्तिमा हुन्छ भने त्यसलाई प्रत्यक्ष कर भनिन्छ, यदि फरक–फरक व्यक्तिमा प्रभाव पर्छ भने त्यो अप्रत्यक्ष कर हो । त्यसै गरी प्रत्यक्ष करमा कानुनी करदाता र वास्तविक करदाता एकै हुन्छ भने अप्रत्यक्ष करमा फरक–फरक दाताहरू रहन्छन् । कुल कर मध्ये प्रत्यक्ष करको योगदान औसतमा ३०५ र अप्रत्यक्ष करको योगदान ७०५ रहेको पाइन्छ । प्रत्यक्ष करमा आयकर, सम्पत्ति कर, लाभांश कर पर्दछन् । त्यसै गरी विभिन्न अप्रत्यक्ष कर मध्य विश्वका धेरै मुलुकमा प्रचलित रहेको कर मूल्य अभिवृद्धि कर हो । उत्पादनदेखि उपभोगसम्म विभिन्न चरणमा वृद्धि  हुने मूल्यमा लाग्ने यो कर सन् १९१९ मा जर्मनीका डा.विल्हेम भोन साइमन्सले प्रस्तुत गरेका हुन् । मूल्य अभिवृद्धि कर ऐन,२०५२ सालमा तर्जुमा भई २०५४/८/१ बाट लागु गरियो । सोही दिनबाट मंसिर १ गते राष्ट्रिय कर दिवस मनाउन थालियो ।हाल यसको एकल दर १३५  रहेको छ । 

आयात तथा निर्यातको सांकेतिक तस्बिर

 

कर लाग्ने कारोबार गर्ने व्यक्तिलाई आयकरको दायरामा ल्याउन आयकर ऐन, २०५८ को परिच्छेद १७ मा स्रोतमा कर कट्टी (Tax Deduction at Source, TDS ) सम्बन्धी प्रावधान रहेको छ । यसलाई भुक्तानी गर्दाका बखत तिर्नाले  Withholding tax र आय गर्दाका बखत तिर्नाले Pay as you Earn (PAYE) समेत भनिन्छ । 

सरसरती तथ्याङ्कलाई केलाएर हेर्ने हो भने आ.व २०८०/०८१ मा कुल राजस्वमा मू.अ.क को योगदान २३.८५, आयकर २९.८५, भन्सार महसुल १९.१५, अन्तःशुल्क १२.९५, गैर कर १०.४५, र अन्य कर ४.०५ रहेको छ । 

 

नेपालको संविधानको भाग १०,१६,र १९ मा क्रमशः ‌संघीय, प्रादेशिक र स्थानीय आर्थिक कार्य प्रणालीको व्यवस्थाले करको कानुनी व्यवस्थालाई पक्षपोषण गरेको छ ।१६ औँ योजनाबमोजिम सुदृढ र प्रगतिशील कर राजस्व प्रणालीको विकास गरी समृद्ध अर्थतन्त्र निर्माणको सोच रहेको छ ।कर प्रणालीलाई निकायगत रूपमा व्यवस्थित तुल्याउन ठुला करदाता कार्यालय, मध्यम स्तरीय करदाता कार्यालय, आन्तरिक राजस्व कार्यालय लगायत रहेका छन् । 

 

कर तिर्नु प्रत्येक नागरिकको दायित्व हो । करयोग्य कारोबार गर्ने व्यक्तिले सो कार्य सुरु गर्नु पूर्व कर अधिकृत समक्ष दरखास्त दिई दर्ता गर्नुपर्दछ । करदाताले प्रत्येक महिना स्वयं कर निर्धारण गरी सो महिना समाप्तिको २५ दिनभित्र विद्युतीय माध्यम वा हुलाकबाट रजिष्ट्रि गरी कर विवरण तथा कर रकम पेस गर्नुपर्दछ । आधारभूत कृषि उत्पादन, औषधी, किताब लगायतका केही अत्यावश्यक विषयमा कर छुटको व्यवस्था रहेको छ । 

 

करद्वारा सन्तुलित विकास, सङ्घीयताको सुदृढीकरण तथा कल्याणकारी राज्यको स्थापना गर्न मद्दत मिल्छ । यसले बचत तथा लगानी अभिवृद्धि गरी नेपालको संविधानले परिकल्पना गरेको दिगो शान्ति, सुशासन, विकास र समृद्धिमा पुर्‍याउन मद्दत गर्दछ । 

 

कर अनुगमन, मूल्याङ्कन, परीक्षण प्रणाली कमजोर भएका कारण कर लिने र दिने प्रक्रियामा समस्या देखा परिरहेको छ ।यस लगायत अन्य विभिन्न समस्यालाई देहायबमोजिम छुट्टाछुट्टै क्लस्टरिङ गरिएको छ ।

किन कर लक्ष्य अनुसार उठ्दैन अर्थात् सफल हुँदैन 

राज्यको तर्फबाट व्यवस्थाका तर्फबाट   नागरिकका तर्फबाट 
- भारतसँग खुला सिमानाका कारण राजस्व चुहावट - गैरराजस्व सम्बन्धी आधिकारिक निकाय नहुनु Low invoicing, No invoicing, fraud invoicing
- रसिया युक्रेन लगायतका युद्धले उत्पादन र उत्पादकत्व घट्नु  - VAT मा threshokd राखिँदा घटाएर कर छल्ने प्रवृत्ति  - अनौपचारिक अर्थतन्त्रको बिगबिगि (करिब ४३)
- उच्च मात्रामा रहेको कर बक्यौता असुल गर्न नसक्नु - राजस्व संहिता अर्थात् एकीकृत राजस्व नीति तर्जुमा नहुनु - मुद्दामामिलामा गएर कर समयमै नतिर्ने
- राजस्वबाट चालु खर्च पनि धान्न कठिन - मू.अ.क ऐन, आयकर ऐन,भन्सार ऐनले व्यवहारिकता नपाउनु - कर छलि, वास्तविक आम्दानीको ढाकछोप,
- कमजोर कर पूर्वाधार जस्तैस् न्यून कर्मचारी, सुख्खा बन्दरगाह - करको दर र दायरामा निरन्तर परिवर्तन  - करदाता शिक्षामा कमि अथवा सार्वजनिक सचेतनाको अभाव
- सामाजिक सञ्जाल जस्तै Yubebe लाई करको दायरामा नल्याईएको - स्वदेशि उद्योग संरक्षण गर्ने नीतिगत व्यवस्था नहुनु - कर अवस्था, व्यवस्थाबारे नकरात्मक धारणाको विकास
- संविधान विपरितका कोष स्थापित - करका दरहरुलाई लागतप्रभावी बनाउन नसक्नु
 
- डिजीटल साक्षरताको अभाव

 

कुनै पनि मुलुकले प्रभावकारी ढङ्गबाट आन्तरिक स्रोतको परिचालन गर्न सो सम्बन्धी नीतिगत व्यवस्था, कानुनी व्यवस्था, प्रशासनिक क्षमता, मुलुकले अवलम्बन गरेको आर्थिक तथा सामाजिक अवस्था तथा नागरिकको चेतनास्तरमा भर पर्दछ । करसम्बन्धी दीर्घकालीन नीतिको तर्जुमा, कर छुट सम्बन्धी व्यवस्थामा नियन्त्रण गरी स्थिर पारदर्शी र मुलुकको आवश्यकतामा आधारित बनाउने, कराधारलाई फराकिलो बनाई करदाताको कारोबार र मौज्दातलाई डिजिटलाईज् गरी सूचना प्रविधिमा आधारित प्रभावकारी अनुगमन व्यवस्था मिलाउनुपर्दछ । करका सुविधा, समानता, प्रगतिशीलता, मितव्ययिता, एकरूपता, पारदर्शिता, लचकता, सरलता, तटस्थता जस्ता सिद्धान्तलाई कानुनका गाढा अक्षरमा मात्र नभई व्यवहारमा ल्याइनुपर्दछ । 

 

अन्त्यमा

कर तिर्न हीनता हैन दायित्व बोध गरौँ । नागरिकले नियमित रूपमा कर तिर्नु अनिवार्य नै हो । यद्यपि सरकारले करको रकमलाई प्रभावकारी र दक्षतापूर्वक प्रयोग गर्नुपर्दछ । करको साँघुरो दायराले कर विवरण नै नबुझाउने वा शून्य विवरण बुझाउने, क्रेडिट कर विवरण बुझाउने करदाताको संख्या बढ्न सक्छ । अन्त्यमा, मौजुदा कर कानुनको परिपालना बढाउँदै निगरानी तथा अनुगमन व्यवस्थामा गुणात्मक सुधार ल्याउन अन्तर निकाय समन्वय र सहकार्यमा सघनता ल्याई कर प्रशासनको क्षमता अभिवृद्धिमा विशेष ध्यान दिनुपर्दछ । 

जुनी मान्नधर
| फागुन २६, २०८१ सोमबार
कन्चन कार्की
| फागुन १४, २०८१ बुधबार
अनुपम बम ठकुरी ‘सुदूर साहेब’
| माघ ३०, २०८१ बुधबार
कन्चन कार्की
| पुस ३, २०८१ बुधबार